• Edgar Fernhout, Zonder titel, 1974. Collectie De Ateliers, Amsterdam. (uitsnede)

    Peter Cox
  • Edgar Fernhout, In voorjaar, 1973. Olieverf op doek. Collectie Dordrechts Museum, langdurig bruikleen Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed

    Alice de Groot
  • Edgar Fernhout, In Herfst, 1971. Olieverf op doek. Collectie Van Abbemuseum, Eindhoven

    Peter Cox

Tentoonstelling 'Edgar Fernhout – Licht in kleur' in museum Kranenburgh

BERGEN "De kunstenaar is slechts aanjager van onze fantasie. In ons hoofd ontstaat de sensatie, het verhaal, de droom. Fernhout stelde nooit teleur. Zijn werk is consistent in zijn zeggingskracht, het leest als een gedicht." Edgar Fernhout (1912 – 1974) geschetst door Rudi Fuchs, kenner en vriend van Fernhout, voormalig directeur van onder meer Stedelijk Museum Amsterdam en gastcurator van de tentoonstelling Edgar Fernhout – Licht in kleur in Museum Kranenburgh.

Fuchs' presentatie focust op de jaren 1960 en 1970 waarin Fernhout door zijn vernieuwingsdrang in de voorhoede van de Nederlandse schilderkunst opereert. Eenmaal uit de schaduw van zijn overleden moeder Charley Toorop verkiest Fernhout de abstractie, met de natuur rond Bergen en de werking van het licht binnen het landschap als onuitputtelijke bronnen van fascinatie. Aan de hand van een dertigtal werken uit de eigen-, museale- en privécollecties nodigt de tentoonstelling uit tot het daadwerkelijk ervaren van herfstlicht, licht van zee of de kleur van vriesweer.

Edgar Fernhout – Licht in kleur is te zien van 23 juni tot en met 10 november in Museum Kranenburgh. Op zondag 23 juni is de opening om 16.00 uur.

ATMOSFERISCHE ABSTRACTIES Na het overlijden van zijn moeder Charley in 1955 betrekt Edgar Fernhout zijn ouderlijk huis De Vlerken in Bergen en gaat hij werken in zijn moeders voormalig atelier. Hier trekken het omringende landschap met de zee, het strand en de duinen zijn volle aandacht. Aanvankelijk ontstaan onder zijn handen geabstraheerde strand-stillevens in zachte, bijna kleurloze tinten. Na ongeveer 1957 zijn Fernhouts schilderijen nog slechts atmosferische abstracties, licht en sereen, opgebouwd uit toetsen van dicht bij elkaar liggende tonen van kleur. Fernhout kiest echter niet zonder meer tussen abstractie en realisme. Enerzijds wil hij het contact met de natuur niet verbreken. Met titels als 'Voorjaar', 'Zee (ochtend)' en 'Boslaan' blijven zijn abstracte werken verwijzen naar landschap, seizoenen en natuur. Anderzijds breekt Fernhout welbewust met zijn vroegere realisme – seizoensstillevens, portretten, landschappen - dat hij nu als een hindernis ervaart bij het experimenteren met kleur en licht. Zelf zegt Fernhout hierover in inmiddels gevleugelde woorden: "Ik moet helemaal 'zee' worden of 'dooi' of 'winter' om zee, dooi en winter te kunnen schilderen."

ATELIERS '63 Fernhout inspireert tal van jonge kunstenaars als docent/begeleider bij Academie '63 in Haarlem, de latere Ateliers '63, een kunstenaarsinitiatief dat aanstormend kunsttalent vanaf 1963 een plek biedt voor verdere artistieke ontwikkeling, los van academische kaders.